«Російські торги» у Нью-Йорку

У Нью-Йорку пройшов щорічний тиждень російських торгів всесвітньо відомого акціонерного дому «Сотбіс». На весняних торгах в цьому році було представлено 529 унікальних експонатів світового значення, включаючи шедеври образотворчого мистецтва, полотна Айвазовського, Харламова, Маковського, Сомова, Зоммера, Бурлюка, Реріха, Тропініна, Коровіна, Кустодієва, Верещагіна, інших майстрів. Традиційно в торги включені кращі твори мистецтва російських ювелірних фірм — «Фаберже», «Брати Грачови», «11-я артіль», «Спігель», «Густав Клінгерта», «Хлєбнікова» і ін.

«Сотбіс» також порадував прекрасною добіркою художньої порцеляни, виконаних майстрами фірми «Гарнера», імператоского заводу, мануфактури Юсупових. Справжніми топами аукціону була колекція художньої бронзи Лансере і каслінского лиття з колекції сім’ї Якоба Штерна, племінника Леві Страуса, засновника всесвітньо відомої джинсової імперії «Ливайс». Інтерес до цієї виставки-продажу в Нью-Йорку привабив найбільших колекціонерів, дилерів і інвесторів з усіх куточків світу — Росії, України, Туркменії, Білорусії, країн Балтії, Японії, Бахрейну, Австралії, Канади.

Природно, на аукціонних торгах був присутній і весь колір американської індустрії мистецтв, любителі і колекціонери, банки та інвестиційні фірми. Приїхали всі! Одні з цікавістю, інші — з професійним інтересом. Спеціально для гостей аукціонний дім «Сотбіс» в головному виставковому залі влаштував прийом з прохолодними напоями, прекрасним шампанським, закускою і посмішками, музикою, світлом, а, головне, шедеврами мистецтва, на які всі могли помилуватися, обговорити в кулуарах майбутній аукціон.

Питання, що придбати, скільки заплатити і на якій темі російського мистецтва зупинити свій вибір не припинялись. Одні кивали головами, ставили загадкові знаки в каталоги торгів, відзначаючи вподобані експонати, інші — передзвонювалися по телефону з потенційними замовниками. Але всі були згодні — вибір дуже широкий і шедеври присутні.

Організатори російських торгів «Сотбіс» Джералд Хілл, Соня Беккерман, Алла Розенфельд, Скотт Мітчел, Ольга Осипенко попрацювали на славу. Те, що було представлено сподобалося всім. Та мало хто знає, скільки професіоналізму, знань, особистих здібностей, таланту необхідно поєднати для підготовки таких торгів. На «Сотбіс» відбирається краще з кращих, тематично, проводяться фахові дослідження, експертиза справжності, дослідження ринкової вартості. І провести таку роботу з більш ніж п’ятьмастами різними і унікальними в своєму роді предметами антикваріату — ціле мистецтво за яким стоять роки професіоналізму.

Користуючись нагодою хочу від усього серця подякувати організаторів цього свята російського мистецтва за прекрасну підготовку і підбір унікальних експонатів, а також ту працю, яку вони вклали в улюблену справу.

Аукціон торгів стартував в штаб квартирі будинку «Сотбіс» у Великому залі рівно в 10 годині ранку з першого лота — золотих годинників, підписаних «постачальником імператорського двору Павлом Буре». Традиційно, на годиннику була вигравіровандвухглавий орел Російської імперії, що природно привернуло увагу більшості гостей, присутніх на аукціоні з Росії. При стартовій ціні в $ 3000, цей лот був проданий ударом молотка за $ 5000.

Новому власникові ці прекрасні години з унікальним швейцарським механізмом коштували $ 6000 з урахуванням відсотка аукціонного збору. Хочу звернути увагу читачів на те, що фінальна вартість проданого предмета не включає аукціонний збір і федеральний податок. Але на предмети з великою вартістю цей податок додає суттєве цінове значення.

У цій статті я буду приводити три ціни: першу стартову (оцінна вартість-нижчий поріг), другу — продаж — удар мототка і третю фінальну ціну з урахуванням аукціонного збору.

У залі спостерігалася жвава конкуренція, т.к. на початку аукціону були представлені срібло, емаль і нагороди Російської імперії.

Отже, лот №7. Золотий годинник в емалевої рамі фірми Фаберже зі стрілами і перлами навколо циферблата, роботи майстра Михайла Першина періоду 1900 з пробірними клеймами 56 золотого стандарту і 88 сріблястого стандарту з вигравіруваним номером каталогу фірми Фаберже 3136 в футлярі оригінального випуску.

Зал жваво слідкував за ходом продажу цього предмета.

Підсумки такі: $ 80 000 — $ 200 000 — $ 240 000.

Фінал продажу — три стартові ціни! Грандіозний успіх, і ще раз підтвердження інтересу до раритетів фірми Фаберже роботи кращих майстрів.

Нагороди Російської Імперії також залучили до себе велику увагу.

Лот №9 — Орден «Великий Хрест Святої Катерини» періоду 1800 у золоті емаль і діамантах, з написом «За заслуги в суспільстві», затверджений Петром 22 листопада 1714.

Примітно, цей «Великий Хрест Ордена Святої Катерини» був лімітований до нагородження числом 12, осіб, що належать імператорської прізвища, а Малий Хрест був лімітований нагородженням 94 осіб, включаючи іноземців. Як вищий російський орден для Великих принцес, він став найпрестижнішою нагородою Імператорського Дому династії Романових. Як фахівець у російській нагородної системі, я помітив, що на цьому ордені не вистачає важливого атрибуту — банта з алмазами. Це і зіграло значну роль в тому, що при відносно невисокій стартовою ціною — $ 70000 продаж відбувся нижче оціночної вартості за $ 55000 — $ 66000.

Результати аукціону наступній нагороди Російської Імперії такі — Золотий орден «Св. Володимира 4-го ступеня з мечами «- $ 4000 — $ 5000 — $ 6000.

Лот№11.Редкая «Зірка ордена св. Станіслава в сріблі і емалі в рідкісної різновиду задля християн» (в центрі орел замість червоного емалевого хреста) більш рідкісна версія ордена. Результати торгів $ 5000 — $ 5000 — $ 6000.

Далі були представлені унікальні предмети в сріблі і емалі, що природно викликало бурхливу конкуренцію.

Для прикладу: Лот №17. Російський позолочений в емалі стакан роботи Федора Рюкерт, Москва, періоду 1890 в різнобарвному емалевому виконанні традиційного російського стилю.

Підсумки торгів $ 12000 — $ 20000 — $ 24000.

Практично всі лоти серебрянной групи були вдало продані.

Огромнийінтерес викликав видатний предмет лота №32 першого дня торгів — мініатюрне крісло «Бомбоньєрка» — унікальна й рідкісна робота фірми «Фаберже» у золоті та емалі майстра Михайла Першина Санкт-Петербург, 1899-1903года.

За інформацією представленої в каталозі аукціону «Сотбіс», цей предмет належав раніше родині однієї з європейських імператорських прізвищ. Стартова ціна «бомбоньєрки» в $ 1000000 після жвавих торгів виросла в два рази до $ 2000000, а остаточна ціна, склала переміг колекціонерові з Росії в $ 2280000.

Жорстоку конкуренцію покупцеві склали колекціонери і дилера, присутні на торгах, а так же покупці (інкогніто, що роблять ставки по телефону). Група російських колекціонерів і дилерів активно підтримувала свого співвітчизника. Коли ціна з одного мільйона доларів поступово збільшувалася і дійшла до двох мільйонів, росіяни скандували: «Віктор, вперед!».

І предмет цього коштував.

Жваво проходила продаж набору із 12 тарілок «кремлівського сервізу», виробництва російської імператорської порцелянової мануфактури, Сант-Петербург, періоду імператора Миколи I (1825-1855 гг.).

У центрі кожної тарілки — двухглавий орел на зеленому фоні і напис по колу (МИКОЛА, ИМПЕРАТОР і самодержець ВСЕРОССИЙСКИЙ) в стилі (россики) — давньоруський стиль. Отже, три ціни продажу цього лота: $ 50 000 — $ 75 000 — $ 90 000.

Аукціон великих блюд 19 століття російського порцелянового заводу Попова також пройшов з успіхом. Страви були продані за $ 20 000 — $ 32500- $ 39000.

Далі, в продажах взяла участь група предметів з порцеляни, лоти 100 — 154.

Результати аукціону підтвердили зростаючий інтерес до виробів з фарфору провідних виробників — заводів і мануфактур, ім’я яких назавжди увійшло в історію творів мистецтва кращих майстрів Російської імперії.

Відзначу також кілька цікавих предметів з цієї групи, хоча вся порцелянова група представляла великий інтерес.

Лот №112. Пара російських порцелянових ваз періоду 1830року. Кожна ваза розписана алегоричними сценами з оголеним жіночим образом і двома ангелами (типово для стилю ампір того часу). Експонати підписані авторами — Голов і Мещеряков. Експертиза аукціонного дому «Сотбіс» встановила, що ці вази виробництва імператорського фарфорового заводу, С.Петербург.

При попередньому огляді перед торгами автором цієї статті було визначено, що одна ваза перебувала раніше в реставрації і була відновлена​​. Це ж було відзначено і в каталозі, що ще раз підтверджує чесність і порядність експертів аукціонного дому «Сотбіс», ім’я якого висловлює довіру і повагу в світі мистецтва і є еталоном визначення експертизи і вартості на «арт та антик ринку».

Хочу також відзначити, що такі фактори, як реставрація, хоча і правильно виконана фахівцями, значно впливає на вартість предмета й інтерес до нього. Але, в даному випадку, зіграла важливу роль саме краса предмета мистецтва і ступінь рідкості, що принесло наступний результат.

При початковій ціні торгу в $ 30 000 лота №112 російська пара порцелянових ваз була продана за $ 90 000, а їх остаточна стоімостьсоставіла $ 108 000, що показало їх унікальність, красу, справжність, саме те, що високо цінують збирачі старовини.

Традиційно вище початкової вартості продалися лоти 113 і 114 — росіяни порцелянові тарілки з коронаційного сервізу царя Миколи Першого, виробництва російської імператорської порцелянової мануфактури, С. Петербург, періоду 1826. Почавши продаж із вартості двадцять тисяч доларів, торги їх закінчили однаково: $ 37 500 — $ 45 000 за кожен предмет.

Лот №120 — російська порцелянова тарілка з військового сервізу періоду царя Миколи Першого 1825-1855 рр., Розписана в центрі, із сюжету баталій наполеонівських воєн з офіцером на стрибків бойовому коні через редути. Виконана та підписана художником Щетиніним, маркована голубим кобальтовим штампом імператорської порцелянової мануфактури та датована 1831, вона продалася за початкову вартість лота — $ 80000 — $ 96000.

Примітно, що лот №140 — фігура водоноски російської імператорської мануфактури С. Петербург раннього періоду — 1885-1820 і виготовлена ​​з моделлю скульптора Степана Піменова продалася досить вдало. При високій початковій оціночної вартості $ 15000 вона пішла за $ 22000 — $ 26400.

На думку фахівців антикваріату саме фігури утримують зростання в ціноутворенні фарфорових предметів прикладного мистецтва.

Дуже багато колекціонерів виступають за натурну художню цінність, воліють збирати порцелянові фігурки, серед яких особливо цінується знаменита серія заводів «Гарднер» — «Народи і типажі Росії». Останнім часом на різних аукціонах з’являються подібні предмети з приватних колекцій, які користуються високою цінністю в колекційної середовищі.

Радянський агітаційний фарфор «святкує», т.зв. предмети агітаційного мистецтва переможного пролетаріату, представлений на цьому аукціоні, користувався підвищеним попитом.

Лот №153 — радянська порцелянова тарілка з серії «Книга — історія Жовтневої революції 1917 року», виконана по дизайну Зінаїди Кобилецькій. Тарілка расспісана відкритою книгою та газетою «Петроградська правда» на задньому плані, виготовлена ​​в стилі раннього радянського авангарду, згідно фабричним штампом і датована 1921 роком на колишньої імператорської фабриці (імперський штамп закрито чорним овалом), згодом «Ломоносовским порцеляновим заводом».

При стартовій ціні в $ 7000 тарілка була продана за $ 16000- $ 19200.

Наступний лот №154, абсолютно ідентичний попередньому, але має відмінність в тому, що на представленої тарілці була присутня незакрита маркаштамп періоду Миколи Другого і дата 1899, природно принесла кращий результат вследствии унікальності предмета.

При аналогічній стартовою ціною — $ 7000 продаж закінчилася $ 18000 — $ 21600.

На цьому завершилася перша сесія першого дня торгів давши перепочинок на роздуми учасникам в подальшій другою сесією, що відкрилася в другій половині цього ж дня, де були представлені лоти з №155 по №305.

Друга сесія продажів відкрилася жвавими торгами. Зал був переповнений покупцями. Понад тридцять операторів телефонів перебували в контакті з клієнтами в усьому світі. Це нагадувало самі жваві торги нью-йоркської фондової біржі, тільки, в даному випадку, замість нафти, зерна і бавовни на торг були виставлені предмети антикваріату російського мистецтва.

Отже, черга дійшла до зброї.

Історія колекцій у всьому світі відзначає підвищений інтерес до збирання зброї, і предметів військового антикваріату. Багатющі колекції Збройової Палати Кремля, Царско-Сільського та Гатчинського арсеналів, збори холодної зброї в колекції Ермітажу вражають своєю неперевершеністю, підбором експонатів і колекцій, початок яким поклали царі та імператори Російської Імперії.

У зв’язку зі зміною законодавства в кодексі Російської Федерації відносно колекціонування, колекціонерства і придбання холодної та вогнепальної зброї, стався геометричний стрибок у зростанні цін на ринку військового антикваріату. Збирали в Росії і раніше, але тепер, коли можна відкрито виставити і показати свої колекції, не боячись закону, російські колекціонери стали скуповувати все і вся на провідних аукціонах світу, в тому числі і на цьому аукціоні «Сотбіс».

Пропоную вашій увазі лот №167 — бронзову гармату для салюту 18 століття, виготовлену майстром Євгеном Аретти на червонолакових расписном лафеті зі стволом, виконаним в стилі давньоруського мистецтва з монограмою і символікою збройового герба і написом по російськи: Євген Аретти. Довжина гармати 107 см. Природно, на увазі унікальності й схоронності даного предмета до нього було привернуто увагу провідних колекціонерів і дилерів світу.

При старті $ 6000 торги закінчилися, в два рази перевищивши початкову ціну — $ 13 000 — $ 15 600. За неофіційними даними, раніше ця гармата знаходилася в Лівадійському палаці і колекціонер з України, придбавши її, повернув знаряддя на історичну батьківщину.

Ну що ж, Україна озброюється. Нехай антикварним зброєю, але в робочому стані.

До речі, консул України, відвідавши виставку і, звернувши увагу на цей предмет, точно зауважив: — «Наша гармата. Добре зроблена. Наші та куплять! »

З холодної зброї топ лотом вважався №168. Рідкісний офіцерський палаш періоду 1710 року, з монограмою «СВ» і золотим написом насічкою навколо хреста на піхвах: «Господи, бережи люди твоя!». Клінок палаша зберігся в ідеальному стані, з чітко читається написом латиною: «Віват Цар Петро Олексійович, 1710» з одного боку і гравірованим двухглавий орлом на інший.

Продажна ціна цього палаша побила очікувані результати і здивувала всіх. Старт — $ 40000.Продано за $ 75000 — $ 90000.

З лота №177 по лот №220 висталялісь на продаж бронзові скульптури з особистої колекції Якова Штерна, племінника засновника фірби «Левіс Страус». Суперкласні речі були виставлені в цій групі: козаки, витязі, герої билин, знаменитості російської історії.

Найбільш цікавим лотом став експонат під № 196 — «Бронзовий запорожець з шаблею», роботи Станіслава Левандовського — 63, 5 см, виготовлений у Відні в 1886 році. При старті в $ 7000 торги зупинилися ударом молотка аукціонера на $ 20000 — $ 24000. Скульптура дісталася любителю козацької старовини славної Запорізької Січі.

Торги першого дня двох сесій аукціонного дому Сотбіс принесли надзвичайний успіх — загальна продаж склала більше 12 мільйонів доларів і ще раз підтвердила закономірність росту цін на предмети антикварного російського мистецтва.

Так, мистецтво росте в ціні, панове колекціонери. Тому, поспішайте вкладати ваші гроші з користю і вигодою, отримуючи при цьому культурне та естетичне задоволення. Удачі вам, пані та панове!

Упевнений, що багато читачів погодяться з моєю думкою і, надалі, будуть відвідувати торговий дім «Сотбіс», який проводить більш семисот видатних аукціонів на рік.

Про підсумки продажів наступного дня — другої половини російських торгів живопису та сучасного мистецтва читайте в наступних обзорах на сайті battleforkyiv.org.ua.